I slutet av 2018 insågs det att den nuvarande organisationen inte var tillräckligt agil för att skapa mest värde för den externa miljön, till exempel svensk hälso- och sjukvård. Roche AB:s överordnade mål var att "leverera bättre resultat till fler patienter snabbare", och målen var att etablera gemensamma nyckelagila principer och underlätta högt engagemang för transformationen i organisationen.
I den första fasen underlättade den interna transformationsavdelningen och en extern facilitator sex heldagsworkshops med gruppen av påverkare som agerade som förebilder för de nya agila beteendena och tankesättet. Påverkarna och senare andra delar av organisationen använde facilitationsmetoder för att samskapa med kunder och för att påskynda interna processer.
I början av 2020 drog Roche slutsatsen att den nuvarande organisationsstrukturen var ett hinder för transformationen, och en faciliterad designprocess arbetade fram en ny driftsmodell. Två designteam etablerades med två teamledare och tre externa facilitatorer. De genomförde tre sprints med hjälp av agila och innovativa metoder.
Agila principer utvecklades och formades till sex nya beteenden som nu är synliga i organisationen. Detta inkluderar att ta bort och förbättra interna processer, en intern Failure Day där 75% av de anställda deltog, över 5000 feedbackkort som mottogs från kunder vid närmare interaktion med dem, ökad nätverkande med externa intressenter samt inom den globala Roche-gemenskapen.
Det finns flera exempel på högt engagemang i organisationen: omfattande feedback på den nya driftsmodellen, många ansökningar om att vara en del av transformationsarbetet, ökat antal samhällsskapande evenemang med kunder och höga poäng i pulsmätningar.
Den nya organisationen tilldelades resurser och kommunicerades i juni 2020, och en introduktionspaket presenterades för alla anställda som en startpunkt för att göra de nya tankesätten och beteendena verkligt levande i det dagliga arbetet.